VreemdelingenVisie nr. 30 is uit

De nieuwe editie van VreemdelingenVisie staat online. In dit nummer kunt u onder meer een artikel lezen over vreemdelingenbewaring en over de piketdienst van de Dienst Terugkeer en Vertrek. Een greep uit de inhoud:

 

Beeld: ©DT&V

Een snellere asielprocedure met meer maatwerk
Een efficiëntere procedure en meer maatwerk: dat is waar het om gaat bij de aanpassing van de asielprocedure die op 25 juni in werking trad. Joël Schoneveld is plaatsvervangend directeur Asiel en Bescherming bij de IND; hij legt uit wat de aanpassing betekent. 

‘Wie wil op aspergeland werken?’
Bij aspergeteler Gerrit Slaghekke werken al vijftien jaar bewoners uit azc’s in de buurt. Volgens de teler is dat niet alleen in zijn eigen belang: “Natuurlijk wil ik de asperges uit de grond hebben, maar je ziet ook dat bewoners na een paar weken beter in hun vel zitten.”

Mijn werkplek: Buiten kantoortijd: piket bij de DT&V
Patrick Zoon draait bij de Dienst Terugkeer en Vertrek mee in het piketteam. Dat wil zeggen dat hij regelmatig ’s avonds en in het weekend dienst heeft en gebeld kan worden door ketenpartners voor spoedeisende zaken. “Ik vind het een uitdaging onverwachte problemen tot een goed einde te brengen.”

Terug naar Nederland migreren? Tref tijdig je voorbereidingen!
Wat moet je allemaal regelen als je ooit vertrokken bent uit Nederland en nu weer terug wil keren? Kun je de Nederlandse nationaliteit terugkrijgen als je die ooit kwijtgeraakt bent? Het kwam allemaal voorbij in het webinar dat Stichting Nederlanders buiten Nederland, de IND en Everaert Advocaten onlangs organiseerden.

Hoe is het? ‘Ik wil graag andere vluchtelingen helpen’
“Als je de taal spreekt, is alles makkelijker”, zegt de Pakistaanse Samina Ahmed (29). Daarom leerde ze zo snel mogelijk Nederlands. Ruim een jaar later vroeg het COA haar als rolmodel voor statushouders in azc’s.

Specialisten in bewaring
Het in bewaring stellen van vreemdelingen (IBS) is aan veel regels gebonden. Zowel de politie, Koninklijke Marechaussee (KMar) als de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) hebben daar op eigen wijze mee te maken. “Wat wij doen lijkt op elkaar, maar het is wel appels met peren vergelijken.”